Lederutvikling
K-kommunikasjon lager alltid skreddersydde opplegg ut fra det aktuelle uttrykte behov. Lengde, innhold og effektiv sekvensering vil avtales i hvert enkelt oppdrag. Lederutvikling handler om utvikling av personlig kompetanse. Det er derfor viktig å ta utgangspunkt i lederens faktiske ståsted og arbeide både med personlige og organisatoriske mål samtidig. Lederopplæringen skal legge grunnlag for kontinuerlig forbedring, både ved å utvikle lederrollen og påvirke organisasjonskulturen.
- Rolleforståelse
- Lederen som kulturbygger og holdningsskaper
- Kommunikasjon og forandring
- Endringsledelse, hvordan lede deg selv og andre
- Lederen som veileder og coach
- Strategi i utvikling av komplekse organisasjoner, merkevarebygging i moderne tid
Hovedintensjonen med lederopplæring vil variere ut fra oppdragsgivers behov, ofte ser vi at dette er behovet: Skape effektive og trygge ledere som selv skal kunne lede og drive små og store forbedringsprosesser, i tråd med arbeidsplassens mål. Lederutviklingen kan foregå med små og store grupper for kortere eller lengre tid. Oppleggene tilpasses både offentlig sektor, privat næringsliv og interesseorganisasjoner. Moderne pedagogiske metoder vil bli brukt i undervisningen.
Vil du bli moderne og målrettet i din kommunikasjon!
Et kurs om innsiktsfull internkommunikasjon og effektiv eksternkommunikasjon
God planmessig intern- og eksternkommunikasjon er en forutsetning for å nå organisasjonens mål og for at medarbeiderne skal gjøre en god jobb. Dette kan øke trivsel, samhørighet og medvirkning. Eksternkommunikasjonen blir mer målrettet og dette synes på resultatene ! Kurset tar sikte på å vise bredden i hva godt kommunikasjonsarbeid er. God internkommunikasjon er en forutsetning for god eksternkommunikasjon. Kurset belyser hovedsakelig hensiktsmessige verktøy for å informere internt, men fokuserer også på mer effektiv kommunikasjon til ulike eksterne målgrupper.
Sentrale emner som vil bli behandlet:
- Hva er god internkommunikasjon?
- Tverrfaglige metaverktøy finnes!
- Internkommunikasjon når alt forandrer seg hele tiden!
- Sammenhengen mellom internkommunikasjon og ekstern profil
- Hvilke kommunikasjonskanaler bør vi benytte ?
- Stadier i kommunikasjonsprosessen
- Gjennomgang av metoder for kommunikasjonsanalyser * Strategisk kommunikasjonsarbeid – hvordan lage kommunikasjonsplaner
- Evaluering av kommunikasjonstiltakene
Arbeidsmåter
Her kombineres teori, erfaringsdeling, gruppediskusjoner og korte idéstimulerende øvelser. Oppgavene, og kommunikasjonsverktøyet som deles ut, gir trening og impulser til å fortsette arbeidet i egen virksomhet, til nytte og glede både for deg selv og din organisasjon.
Offensivitet og nytenking
Vil du jobbe mer kreativt ? Få flere gode ideer når du trenger det mest ? Være den som kommer med forslag og innspill ingen har tenkt på ?
Kreativitet er ikke et mysterium som er forbeholdt noen få. Det er noe alle kan øve opp – når de vet hvordan og får trening. På dette kurset vil vi tørke støv av dine kreative evner og gi deg impulser og metoder som vil gjøre deg oppfinnsom og idérik. Nytenkningsevne som ekstra bonus ! Dagens tanker er morgendagens muligheter ! Kurset vil være en kreativ styrkedrikk som gir deg et handlingsprogram for aktiv ideskapning. Kreativ tenkning gir deg offensiv holdning Hvordan trimme dine offensive muskler? Lær deg å stimulere ditt indre muskellag for å påvirke hjernen Hvordan du unngår idetørke Oppfinnsomhet, standhaftighet og analyse i samspill Hvordan en bedrift/organisasjon kan bli mer nytenkende Gjennom en kombinasjon av forelesning, bevegelser. gruppediskusjoner og korte idestimulerende øvelser får du trening og impulser i å utvikle din kreativitet, til nytte for deg selv og bedriften din.
Mediehåndtering
Hovedintensjonen med kurset er å gi deltakerne den grunnleggende kunnskap, forståelse og trening som er nødvendig for å forstå hvordan media fungerer. Kampen om oppmerksomheten er stor! K-kommunikasjon har lang og god erfaring med mediekontakt og samarbeider med noen av Norges mest reflekterte og profilerte journalister. De håndplukkes av K-kommunikasjon ut fra de ulike oppdragsgiveres behov. Sentrale tema er:
- Den nye medievirkeligheten
- Hva vil du ha frem og hvordan kan du skape interesse for det? Intensjonstrening
- Hvordan gjennomføre et «salgsmøte» med media?
- Hva vil journalistene vite ?
- Hva reagerer media negativt på ?
- Kunnskap og respekt for hverandres rammer og roller. Rammebevisstgjøring
- Kjøreregler for mediakontakt
- Konkret mediatrening med intervju, videoopptak og konstruktive tilbakemeldinger
- Trening i sorterte tilbakemeldinger
- Nøkler til suksess, hvordan tenker de som lykkes
Kommunikasjon og utstråling - et kurs om å forstå og bli forstått
Ordet kommunikasjon kommer fra det latinske ordet «communicare» som betyr «å gjøre felles», og det betyr nærmest å utveksle eller overføre informasjon og følelser. Hvor dyktig er du til å kommunisere avgjør hvor godt du blir forstått.
Utstråling kan læres
God kommunikasjon og sterk utstråling er etterspurte egenskaper. Mange har et talent for å kommunisere, meddele seg, lytte og oppfange signaler. Det synes som om denne egenskapen gjør at disse personene lykkes og når sine intensjoner og mål. Disse nøklene går det an å bli bevisste på og lære seg å bruke.
Øvelse gjør mester
Målet er å oppøve deltakernes kommunikasjonsferdigheter. Deltakerne vil lære hvordan de virker på andre, og hvordan de kan gi og oppfatte et budskap. Vi vil lære effektive nøkler for god kommunikasjon og ikke minst lære å filtrere – å analysere – enhver menneskelig kommunikasjon. Kurset passer godt for alle som ønsker å kommunisere bedre for å lykkes i sitt arbeid eller i sin karriere. Individuell veiledning gis til de som vil bygge sin individuelle image og som foretrekker en personlig treningsarena med egen veileder.